Ads_700x200

poniedziałek, 26 września 2011

Zagadka nr. 5 (do wygrania książka)

AKTUALIZACJA 2011-09-27 godz: 23:10
zagadka nr.5 - konkurs już rozwiązany - nagroda została przyznana:


Mac3k Książka "Mikrokontrolery AVR Język C Podstawy programowania" (wyd I-sze)

zwycięzcę proszę o kontakt na e-mail - podany na stronie 
-------------------------------------------------------


Witam,

Tym razem coś bardzo nietypowego, przynajmniej jak dla mnie ;) Na zdjęciach zaprezentuję pewien element elektroniczny. Jako punkt odniesienia widać książkę i przy okazji taka książka (tyle że w wydaniu I-szym) będzie nagrodą za rozwiązanie tej zagadki.



Wygra ten, kto poda najbardziej precyzyjną odpowiedź, .....



...podobnie jak w poprzednich konkursach, rozstrzygnięcie nastąpi po jakimś czasie. Celowo nie umieszczam na zdjęciu pewnego drobnego fragmentu tego dosyć dużego elementu, żeby troszkę utrudnić zadanie. Jednak jeśli długo nie będzie padała nawet zbliżona odpowiedź to wtedy pokażę jeszcze jedną fotkę.






zapraszam do zabawy.

15 komentarzy:

  1. Jest to lampa analizująca starego typu , używana była w kamerach telewizyjnych , produkowana przez EEV , pierwotnie zaprojektowana przez RCA , prawdopodobnie jest to lampa RCA 4536 4,5 cala ...

    Skąd Ty masz takie rzeczy? :D
    Pozdrawiam , Mac3k

    Inna fotka http://www.mediasurplus.it/videocurioso/orthi4536a.jpg

    dodatkowe info na ten temat :
    http://www.golden-agetv.co.uk/equipment.php?ProducerID=53

    OdpowiedzUsuń
  2. Sorry za powyższy post :

    Chciałem napisać że w Polsce :
    http://pl.wikipedia.org/wiki/Lampa_analizuj%C4%85ca

    za granicą znane bardziej jako Video camera tube lub orthicon (ależ orientalna nazwa)

    OdpowiedzUsuń
  3. Kurka, coraz szybciej rozwiązują te zagadki :D
    Wg mnie prawdziwa zagadka zaczyna się wtedy kiedy google nie zna odpowiedzi :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Mnie natomiast bardziej interesuje skąd kolega wytrzasnął taką lampę? Przecież to jest nie do zdobycia z tego co patrzyłem ... Ile takie coś jest warte tak z ciekawości?

    OdpowiedzUsuń
  5. No bezkonkurencyjny okazał się kolega Mac3k !!! gratuluję - chociaż szkoda, że tak szybko się konkurs zakończył ;)

    Przed wydaniem nagrody proszę zwycięzcę do wyznania szczerej prawdy skąd wiedział co to jest, albo skąd i jak się dowiedział. Czy możemy na to liczyć ? czy nie był to nowy wynalazek googla polegający na możliwości wyszukiwaniu po obrazkach ??? ;) Oczywiście żadna odpowiedź nie zdyskfalifikuje wygranej. To już kolega ma jak w BANKU ;)

    -------------

    Padło pytanie skąd ja to biorę - ano znam pewnego szanownego elektronika starszego ode mnie, który przeżył już kawał życia i nie tylko widział wiele takich ciekawych rzeczy, ale spotykał się z nimi na co dzień w swojej pracy zawodowej. To dzięki uprzejmości Pana Ryszarda mamy możliwość spotykania się tutaj z takimi ciekawostkami. Akurat tę lampę Pan Ryszard postanowił kiedyś zostawić sobie na pamiątkę. I proszę jak się przydała ;) ... Jest oczywiście produkcji angielskiej.

    Muszę wymyślić ciut inną formułę konkursów jeśli jeszcze będzie ku temu okazja i ciekawe elementy - tak aby więcej osób miało okazję się wypowiedzieć i zgadywać ;) ... Bo jak widać tylko zagadka nr.1 utrzymała się najdłużej.

    Pozdrawiam wszystkich i do następnego razu.

    OdpowiedzUsuń
  6. Tylko raz w życiu widziałem takie cudo z okazji zwiedzania studia TV w Łodzi gdzie też przechodziłem przez warsztaty serwisowania systemów rejestracji wizyjnej TV a właściwie dużo mniejszą rozmiarami EEV9294 o ile dobrze pamiętam, 4,3". Mirek skąd ty to wygrzebujesz ?? Napad na muzeum elektroniki zrobiłeś czy co ??

    Mack3k: wszystko jest do dostania :)
    http://www.ebay.com/itm/1-USED-TUBE-RCA-5820-VINTAGE-/280705612193

    OdpowiedzUsuń
  7. Czesc , już tłumaczę , otóż od początku wpadłem na to (pierwsza myśl) że musi to być coś w rodzaju "lampy elektronowej , działa elektronowego" w każdym razie coś z elektronami - z uwagi na konstrukcję tego czegoś i ta głowica tak jakby służąca odchylaniu strumieni elektronów , wpadłem na wikipedię do działu lampy elektronowe i zacząłem czytać , odkryłem http://pl.wikipedia.org/wiki/Lampa_analizuj%C4%85ca ten link , i lampa wydała się podobna konstrukcyjnie na "głowni" że tak powiem "obiektywu" (tu odrzuciłem "lampy obrazowe" bo to nie jest kineskop w końcu) . Zacząłem przeczesywać obrazy w google jednak bezskutecznie - wpadłem na pomysł że musi to być jakiś nietypowy wynalazek , raczej niezbyt popularny w polsce - video camera tube wywalało podobne wyniki tutaj miałem spory kryzys twórczy bo ni jak nie pasowało mi co innego jak lampa elektronowa . Postanowiłem po prostu popytać o fachową nazwę tego elementu , co wywaliło wynik "orthicon" i właściwie ręczę że ktoś kto tego nigdy nie widział i nie wiedział czyjej to produkcji nie trafił by na to szukając lamp analizujących . Kluczem było właśnie słowo orthicon - tutaj przerywnik - Po tym haśle dostajemy konkretnie te lampy , nie wiem dlaczego na samym początku poszukiwań "lampy analizującej" nie dostałem żadnych wyników o tę zabawkę , podobnie jest z video camera tube

    było : http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRlQujXZJN70M78FcDxq9M0GCQGtaEb6MAq3Xuk_t0voudHKXwR tak na przykład ale nigdy docelowy wynik. Co ciekawe , pracujący 16 lat w RTV elektronik też nie miał pojęcia co to jest , być może nigdy nie miał styczności z kamerami .

    No muszę powiedzieć - tu zadziałało podziemie internetowe- że bez pewnego rodzaju wsparcia nie podał bym tak dokładnej specyfikacji , bez słowa/klucza "orthicon" , albo modelu tego wynalazku przeciętny szukacz prawdopodobnie nic nie znajdzie.

    Bez tego o czym mówię wyżej , moja odpowiedź była by w stylu "lampa analizująca" nic więcej.
    No z uwagi na to że dawniej były te "westernowskie" kamery z takimi długimi obiektywami co jest pewną wskazówką , może napisał był bym że to jest "lampa analizująca wideo"

    Więc bez bicia się przyznaje że wiedza ta nie jest w 100% moją wiedzą - zapytałem o nazwę elementu ale za granicą bo tu pewnie nikt by nie wiedział jak to nazwać tak żeby to znalazło , odpowiedzi były by pewnie takie o jakich sam wiedziałem "lampa analizująca" i tak dalej

    - , zagadka w istocie trudna , a co do wyszukiwania po obrazie to nie , nie jest to raczej do zrobienia (sprawdzone przed momentem) nawet nie próbowałem tej metody.

    Jak sprawdzić trudność tej zagadki ? Wpiszcie w images google : video camera tube , nie wywali nic co wygląda jak to , wpiszcie "orthicon" macie same wyniki na ten temat , więc albo trzeba dokładnie wiedzieć czego się szuka , w tym przypadku model i producent lampy , albo posługiwać się "fachowym" angielskim. Na początku po usłyszeniu tego hasła "orthicon" byłem cholernie zawiedziony , bo żaden translator mi tego nie przyjmował i myślałem że moja teoria na temat lampy analizującej jest błędna , no a napisać tu że to jest "orthicon" by było bezczelne z mojej strony z racji że i tak pytałem - co być może uznacie za bezczelne również :-> - "co to jest?"

    Więc znowu musiałem przekopać odpowiednie zaplecze stron , dorwać się do stronki gdzie były pokazane różne "orthicony" - tu wzbogaciłem się o wiedzę że te lampy były w rozmiarze 4.5 cala , dalsze dane techniczne to już było właściwie , no streścić...

    -----------------------
    Krótko , bez "zaplecza" moja odpowiedź brzmiała by "lampa elektronowa analizująca"
    -----------------------

    OdpowiedzUsuń
  8. Hmm , skusił bym się żeby mieć takie cudo , akurat ten rodzaj starocia lubię ;-> Można by powiedzieć , kamera prawie jak HD

    OdpowiedzUsuń
  9. A i co do wyszukiwania po obrazie - kiepski pomysł , on znajduje obrazki w podobnej proporcji kolorystycznej , nic nadzwyczajnego , nie udało mi się tym sposobem znaleźć czegokolwiek.

    OdpowiedzUsuń
  10. Eeeeee - no to dziękuję za tak wyczerpującą odpowiedź. Podziwiam jednak spory wkład pracy w rozwiązanie tej zagadki a tym bardziej, że nastąpiło to aż tak diabelnie szybko. Myślałem że to właśnie jakieś tajemne wyszukiwanie po obrazkach - ale też próbowałem i nic to nie dało.

    Więc tym bardziej podziwiam i uważam, że wygrana jest w 110% zasłużona ;)

    Aha dodam jeszcze, że ten konkretny rodzaj lampy, którą pokazałem to Super-Orthicon bo takie też były, zresztą można przeczytać też o tym w linkach , które podałeś.

    Czekam zatem na zgłoszenie na maila po nagrodę jeśli oczywiście jesteś zainteresowany takim skromnym upominkiem ? ;)

    OdpowiedzUsuń
  11. Tak cudo nieziemskie jest i żadkość na naszym rynku, Niestety poza ogladaniem i 2ma tygodniami prac przy kamerach , nic wiecej nigdy przy nich nie robiłem. :( może trzeba było iść w tym kierunku ... :) Niemniej jakies wspomnienia pozostały :) często na ebayu da się spotkać używki Vintaga

    OdpowiedzUsuń
  12. Ja wprawdzie nigdy wcześniej tego nie widziałem ale również przyznaję, że przepięknie się to prezentuje na żywo ;)

    A najlepsze jest to, że ludzie nie związani z elektroniką np moja żona, moja córka moi znajomi niektórzy - stwierdzili ze stoickim spokojem że jest to jakiś rodzaj lampy solarnej do ogródka ;)

    OdpowiedzUsuń
  13. Hehe w zasadzie to można wbić w glebę i może się zaświeci :) A tak na marginesie to będę w weekend odpalał moja zabawkę.

    OdpowiedzUsuń
  14. W każdym razie fakt jest taki , po ogarnięciu że to jest Lampa analizująca i komplenej pustce w głowie , zapytałem podając obrazek , co to do cholery jest czy jak też się nazywa ... orthicon (co to cholera jest? - takie pierwsze wrażenie) ... ciężki element do znalezienia w tej części Europy , diabelnie ciężki , nie spodkałem się pod hasłem stricte polskim z taką lampą a zanim się czegoś dowiedziałem u przyjaciół z zagranicy przewaliłem ogromną ilość obrazów kombinując z "duża lampa elektronowa , działo elektronowe , cewka odchylająca elektrony , lampa analizująca dużych rozmiarów i tym podobne , nawet próbowałem z "lampa elektronowa w kształcie ogrodowej" albo "tube in solar lamp shape" - masakra istna ... wydaje mi się że dla tego - tylko słowo orthicon jest koszerne , no i RCA "model" ewentualnie znając parametry można coś znaleźć ale niewiedza na ten temat wyklucza jakiekolwiek spekulacje na temat parametrów lampy..

    OdpowiedzUsuń
  15. A co ciekawe znajomy serwisant mówił że to może być coś od efektów świetlnych np moduł lasera i tym podobne rzeczy , jedyną pomocą rzeczą z jego wypowiedzi było nakierowanie mnie na to że "głowica" ma konstrukcję umożliwiającą odchylanie strumieni elektronów ... Cewki czy jakoś tak to nazwał (cewki odchylające strumyki :-) "

    Gdyby nie google no i zainteresowanie elektroniką w tym lampy ale nie takiego typu , heh to tkwił bym w przekonaniu że to lampa ogrodowa albo reflektor kseonowy czy inne tego typu kosmiczne wymysły. :>

    OdpowiedzUsuń